Boekrecensie: “Geef nooit korting!” – Jos Burgers

7 april 2011 | In Boekrecensies | door

Van €17,95 voor €19,95 prijkt op een knaloranje stikker op de voorkant van het boek. Mijn eerste gedachte is: “mooi, een aanbieding”. Maar als ik goed kijk is het juist géén aanbieding, want er staat van €17,95 voor €19,95. Het boek is dus €2,- duurder geworden. Ik ben in verwarring en leg het boek al bijna weer terug in het schap. Tot ik me besef dat Jos Burger, de schrijver van het boek, zelf precies weet hoe hij zijn prijzen omhoog krijgt in plaats van omlaag. Ik loop direct naar de kassa om het boek af te rekenen. Ik wil namelijk precies weten hoe ik mijn prijzen kan opkrikken in plaats van toe te geven aan de huidige prijsdruk. Lees in mijn recensie of ik nu alles weet over pricing!


Geef nooit korting! Jos BurgersIn “Geef nooit korting!” leer je aan de hand van 31 adviezen en prikkelende voorbeelden hoe je met prijsdruk kunt omgaan. Want lage prijzen zijn niet nodig om nieuwe klanten binnen te halen. Je kunt ze er zelfs mee afschrikken, want de prijs is een indicatie van de kwaliteit die je levert. Waarom zouden we dan onze prijs laten zakken? Om klanten te laten denken dat we een slechte kwaliteit leveren? En waarom zouden we korting geven? Want eigenlijk zeg je dan indirect dat je de klant wilt belazeren door een enorme winst in je zak te steken. Dat zou nogal dom zijn, toch?! Jos Burgers beschreef op een overtuigende wijze dat er slechts één goede prijs is die je voor een product kan vragen: de prijs die de markt er voor wil betalen. En daarmee slaat hij de spijker op z’n kop!

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een klein deel van de tips die je krijgt in “Geef nooit korting!”. Het boek bezorgde me regelmatig het “Oh ja!” gevoel. Sommige inzichten zijn zo voor de hand liggend dat het stom lijkt dat je daar nog nooit eerder bij stil hebt gestaan. Gelukkig heeft het lezen van “Geef nooit korting!” mijn blik op pricing weer opgefrist en enkele nieuwe inzichten gebracht.

De prettige schrijfstijl en de goede tips in “Geef nooit korting!” van Jos Burgers dwongen mij om het boek in een hoog tempo uit te lezen. En de korte praktijkgerichte tips aan het eind van het hoofdstuk geven een handige samenvatting van het hoofdstuk. Ideaal! Echter heb ik ook een klein puntje van kritiek. Het boek bestaat uit 31 korte hoofdstukken. De hoofdstukken bevatten helaas niet allemaal unieke adviezen, omdat er overlap in de adviezen zit. Dezelfde adviezen worden iets anders verwoord en er wordt een nieuw voorbeeld aan gekoppeld waarna er weer een hoofdstuk is gevuld. Jammer, maar de adviezen zijn en blijven waardevol. En daar gaat het uiteindelijk om.

Voor alle managers, verkopers, ZZP’ers, marketeers of andere beslissingsbevoegden is dit boek een aanbeveling. Ik ben er van overtuigd dat je de tijd die je investeert in lezen van dit boek snel terug verdient. Na het lezen van “Geef nooit korting!” besef je beter welke invloed een productprijs of uurtarief heeft op het keuzeproces van klanten. Ook weet je hoe je met prijsdruk moet omgaan. Als je deze inzichten toepast levert dit je gegarandeerd geld op. Ik geef in elk geval nooit meer korting. En jij?

» Meer recensies van Geef nooit korting!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.