Case psychologische beïnvloeding: Muziekkwartier

26 april 2011 | In Marketingpsychologie | door

Elk jaar is het weer een doorn in m’n oog: de voorverkoop van de theaterkaartjes voor het nieuwe seizoen. Het lijkt of het elk jaar moeilijker wordt om kaartjes te bemachtigen. Ten eerste zijn er vervelende personen die tickets opkopen en ze daarna doorverkopen voor woekerprijzen. Ook maakt de schouwburg in Enschede (Muziekkwartier) het je niet makkelijk om aan kaarten te komen, doordat ze gebruik maken van verschillende psychologische trucs. Lees in deze case hoe het Muziekkwartier gebruik maakt van psychologische principes in hun marketing uitingen.

De voorverkoop van nieuwe theaterkaartjes gaat bij het Muziekkwartier in Enschede in twee delen. Eerst mogen de ‘vrienden van de schouwburg’ kaarten bestellen. Een week later mag het ‘gewone volk’ kaartjes bestellen. Je vraagt je vast af welke VIPS voorgetrokken worden. Nou, dit zijn mensen zoals jij en ik die €25,- neerleggen om de naam ‘vriend van de schouwburg’ te mogen dragen. Als vriend mag je eerder kaarten bestellen dan anderen, wat het grootste voordeel is van het lidmaatschap. Daarnaast hoef je geen reserveringskosten te betalen (dit hoefde je sowieso al niet bij e-tickets) en kun je twee gratis kaartjes bestellen voor enkele geselecteerde voorstellen (waar anders geen publiek op af zou komen). Kortom, het eerder bestellen van kaartjes is het meest interessante voordeel. Helaas valt dit in werkelijkheid vies tegen, want het Muziekkwartier maakt handig gebruikt van psychologische beïnvloedingstrucs die er voor zorgen dat we zonder nadenken €25,- extra betalen voor kaartjes die we misschien niet eens krijgen. Dit kan niet de bedoeling zijn, toch? Lees hieronder hoe we beïnvloed worden door de schouwburg.

Psychologische beïnvloedingstrucs:
1. Sociale bewijskracht
De meeste mensen willen graag aardig gevonden worden. Ze willen veel vrienden hebben en populair zijn. Door het concept “vrienden van de schouwburg” wordt een gevoelige snaar geraakt. Iedereen wil graag horen bij een vriendenclub, want dat geeft ons een prettig gevoel. Alleen al het feit dat iemand anders ons vriend noemt ervaren we als fijn. Hierdoor zijn we sneller geneigd om €25,- te betalen zodat we behoren tot de selecte groep van vrienden van de schouwburg.

2. Schaarste: OP=OP
De schouwburg roept het gevoel van schaarste op doordat mensen die géén vriend van de schouwburg aanzienlijk minder kans maken op kaarten voor populaire voorstellingen. Wanneer je dit onprettig vindt is er maar één oplossing: een betaalde vriend van de schouwburg worden. Leg €25,- neer en dan mag je ook een week eerder bestellen.

3. Het gevoel van zekerheid
Mensen zijn bereid om te betalen voor zekerheid. Denk maar aan alle verzekeringen en verlengde garanties die je overal kunt afsluiten. De schouwburg maakt handig gebruik van dit fenomeen, want vrienden mogen eerder kaartjes bestellen dan anderen. Hierdoor heb je het gevoel dat je meer kans hebt om kaarten te krijgen voor populaire shows. Helaas moet ik nu de vrienden van de schouwburg gaan teleurstellen, want het gaat om schijnzekerheid. Bij navragen bij het Muziekkwartier bleek dat slechts 50% van de stoelen is gereserveerd voor vrienden van de schouwburg. De rest van de stoelen wordt verkocht in de normale verkoop. Ik hoef het waarschijnlijk niet meer uit te spellen, maar ik doe het toch. Er zijn natuurlijk véél meer vrienden van de schouwburg die een kaartje willen kopen voor een populaire show dan dat er stoelen zijn gereserveerd voor ze. Kortom, je mag eerder bestellen, maar de kans is nog steeds groot dat je geen kaartje toegewezen krijgt. Je betaalt dus voor schijnzekerheid. Jammer, want die €25.- zie je niet meer terug.


Een schouwburg met veel vrienden

Het Muziekkwartier zet  verschillende psychologische trucs in met het ‘vrienden van de schouwburg’ principe. Ik wil wedden dat de schouwburg hierdoor heel veel vrienden heeft in Enschede en omgeving. Ook is het een leuke extra inkomstenbron. Helaas valt een vriendschap met de schouwburg vies tegen, want wanneer betaal je iemand om je vriend te zien? En als het er op aankomt sta je nog steeds met lege handen, omdat slechts de helft van de stoelen is gereserveerd voor vrienden van de schouwburg. Tsja, erg jammer dat je €25,- betaalt voor een slechte vriendschap en schijnzekerheid. Dan kun je beter op 28 april kaarten bestellen bij de normale verkoop!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie