Boekrecensie: ‘Koop mij’ – Martin Lindstrom

11 januari 2011 | In Boekrecensies | door

Als één van de eerste neuromarketingexperts ter wereld ging Lindstrom dieper graven naar een antwoord op de vraag waarom sommige marketing uitingen wel aanslaan en andere uitingen compleet de plank mis slaan. Zijn gedachte was dat als we weten wat er in onze hersenen gebeurt, dan zijn we een stap dichterbij effectievere marketing campagnes. In ‘Koop mij’ presenteert Martin Linstrom de uitkomsten van jarenlang onderzoek op het gebied van neuromarketing.


Op een levendige wijze beschrijft Lindstrom de onderzoeken die zijn gedaan met behulp van fMRI en SST hersenscans, waarmee de effectiviteit van reclame uitingen bepaald kan worden. Op heldere wijze wordt de opzet van het onderzoek beschreven en de vaak verrassende resultaten. Wist u bijvoorbeeld dat de anti-rook teksten op de sigarettenpakjes onze hersenen stimuleren in ons genotscentrum, waardoor de anti-rook campagne ons juist aanmoedigt om te roken in plaats van te stoppen? Of dat sex in reclames wel de aandacht trekt, maar er voor zorgt dat we compleet het product en merk niet onthouden. Ook wordt in het boek verklaard waarom mensen Pepsi lekkerder vinden, maar toch Coca Cola kopen. Dit is slechts een greep uit de grappige, verrassende en aansprekende onderzoeken en uitkomsten die in ‘Koop mij’ worden besproken.

 

Neuromarketing is groeiende

Ik verwacht dat neuromarketing in de toekomst steeds belangrijker wordt. Wanneer een bedrijf een goed gevulde portemonnee heeft, kunnen zij via fMRI of SST hersenscans van te voeren bepalen of een nieuw product kans van slagen heeft of dat een reclame aanslaat bij de consument. Hierdoor voorkomen bedrijven dat ze investeren in kansloze producten (80% van de nieuwe producten verdwijnen binnen een jaar weer van de markt). Helaas is het voor de doorsnee marketeer een ver van mijn bed show door het kostenplaatje.

‘Koop mij’ belooft de lezer de waarheid en leugens over ons koopgedrag te vertellen. Echter heb je na het lezen van het boek niet de waarheid in handen omtrent neuromarketing. Er zijn geen algemene spelregels waar je je aan moet houden om effectieve reclame te maken. Kortom, je leert geen praktische tips en trucs waarna je de perfecte reclame uiting kan maken. Toch geeft dit prettig geschreven boek je een leuk kijkje achter de schermen van de neuromarketing met aansprekende onderzoeksresultaten. Ik had het zeker niet willen missen!

>> Meer recensies van Koop mij


 

P.S. Wil je ook neuromarketing inzetten?

Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij inzichten uit de neuromarketing. Ook jij kan dit leren tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


4 reacties op “Boekrecensie: ‘Koop mij’ – Martin Lindstrom

  1. Hoi Maud,

    Inderdaad zeer interessant en unieke inzichten. Maar vond het niet zo prettig Lezen, erg Amerikaans geschreven en ben helaas maar tot de helft gekomen. Ligt nog steeds op de plank om verder gelezen te worden. Zal ik me er nog toe zetten of vond je dat ook een beetje?

    By the way, was er iemand of jij naar dat neuromarketing congres laatst? Zou daar graag naar toe willen dit jaar. Had de uitnodiging gemist, hoe zorg ik ervoor dat ik hem nu wel krijg?

    Groet Edwin

  2. @ Edwin Een schrijfstijl vind je prettig of niet, dat is vrij persoonlijk. Ik had er niet zoveel moeite mee. Als je halverwege bent in het boek staan je nog een heel aantal leuke voorbeelden/onderzoeken te wachten.

    Ik ben zelf niet op het neuromarketing congres geweest, maar mijn co-blogger Joren wel. Voor zover ik weet kon je gewoon online kaarten bestellen.

  3. Idd inspirerend en leuk leesbaar boek.
    Maar mijn kantekening en vraagtekens gingen uit naar de bronnen. Die zijn nergens te vinden, waardoor het op mij wat minder geloofwaardig overkomt.

  4. @Linda
    De geloofwaardigheid van Lindstrom wordt idd vaker in twijfel getrokken. Welke onderzoeksuitkomsten wel of niet echt zijn zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.

    Als je naar het grote plaatje kijkt geeft het boek een leuk kijkje achter de schermen van neuromarketing(onderzoek). Maar het klopt dat er betere boeken over neuromarketing zijn geschreven.

    Welk boek over neuromarketing raad jij aan Linda?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.