Boekrecensie: De 49 gevaarlijkste verkoop mythen van Michel Hoetmer

16 augustus 2010 | In Boekrecensies | door

De titel van het boek klinkt veelbelovend. Ik zie mezelf namelijk als expert op het gebied van verkooptechnieken. Er is zijn weinig wetenschappelijke artikelen die ik nog niet gelezen heb over verkooptechnieken. Gaat dit boek mij echt vertellen dat ik geloof ik verkoop mythen? Of heb ik goede kennis over de verkooptechnieken die je kunt inzetten? Vol verwachting sla ik het boek open…

In 49 korte hoofdstukken behandelt Michel Hoetmer de –in zijn ogen- 49 gevaarlijkste verkoop mythen. Naar mijn gevoel hadden het er ook 25 kunnen zijn, want er zit nogal wat overlap in de mythen, problemen en oplossingen die Hoetmer behandelt. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want van herhaling leer je meer. Echter ben ik na hoofdstuk 21 wel een beetje gaar door de herhaling: Michel, ik snap het punt dat je wilt maken. Een verkoop gesprek moet je goed voorbereiden en je moet redeneren vanuit de klant i.p.v. vanuit het prachtige product of dienst die je wilt verkopen. Na dit tot wel tien keer toe gelezen te hebben snap ik dit echt wel. Daarnaast is de wetenschappelijke onderbouwing die Hoetmer inzet om zijn verhaal te ondersteunen wel erg mager en eenzijdig. Opgeleid als wetenschapper krijg ik daar een beetje de kriebels van. En het neppopulaire betweterige taalgebruik is ook niet de schrijfstijl die ik graag lees. Een beetje geïrriteerd leg ik het boek aan de kant.

Na een week begint het toch weer te knagen. Ik heb 21 hoofdstukken doorgenomen en dus 21 verkoopmythen. Kan Michel Hoetmer me nog voorzien van nieuwe inzichten in de resterende 28 hoofdstukken? Zoals hij zelf schreef in hoofdstuk 15, ik citeer:
“Soms leidt het lezen van boeken tot volkomen nieuwe gezichtspunten, wat ze zo mooi een ‘paradigmaverschuiving” noemen. Soms zetten boeken mijn hele leven op z’n kop. Ze zijn echte eyeopeners. Plotseling begrijp je beter hoe de zaken werken.”

Ik lees de laatste bladzijde. Het boek is uit. Het heeft me niet gebracht wat ik hoopte. Mijn wereld staat niet op z’n kop. Echter is dat ook wel een fijn gevoel. Mijn kennis over verkooptechnieken was dus niet gebaseerd op mythen. Pfew, ik kan morgen weer met een gerust hart op mijn werk verschijnen. Dat allemaal dankzij het boek “De 49 gevaarlijkste verkoop mythen” van Michel Hoetmer! Persoonlijk denk ik  dat het boek niet veel nieuws brengt voor de doorgewinterde verkoper. Een startende verkoper kan wel iets opsteken van het boek, al is het geen boek waarin je leert hoe je het verkopen moet aanpakken. De nadruk ligt meer op wat je niet moet doen in een verkoopgesprek.

Wil je ook weten of jouw kennis over verkopen up-to-date is of dat het gebaseerd is op mythen? Lees dan “De 49 gevaarlijkste verkoop mythen” van Michel Hoetmer.Online bestellingen kan via de volgende link:
» De 49 gevaarlijkste verkoopmythen van Michel Hoetmer

Tags: , , , ,