Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam! (1)

26 juni 2010 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

“It’s amazing! Bestel dit product. Bel nu, onze telefonistes zitten voor u klaar!”

Na één blik op het onwaarschijnlijk enthousiaste publiek is het duidelijk, je kijkt naar een Tel Sell reclame. Eigenlijk iedereen irriteert zich aan de infomercials, maar als marketeer moet je goed beseffen dat je veel kan leren van Tel Sell reclames. Lees in dit artikel hoe kleine veranderingen in een reclame kunnen leiden tot een gigantische stijging van de verkoopresultaten.

Colleen Scot is een van de meest succesvolle schrijvers van infomercials. Ze wist met een kleine aanpassing in het gebruikelijke script van een Tel Sell reclame een bijna twintig jaar oud verkooprecord te breken op het gebied van homeshopping. De reclame was bijna hetzelfde als anders. Wat deed ze om er voor te zorgen dat de verkoop enorm omhoog schoot?

Lastig te bestellen, dus populair!?

Dit klinkt als een belachelijk idee, maar het werkte fantastisch. Ze veranderde slechts een paar woorden in de bekende call-to-action. In plaatst van “Bel nu, onze telefonistes zitten voor u klaar” werd het “Als onze telefonistes in gesprek zijn, probeert u het dan later nog eens”. Op het eerste gezicht lijkt dit een dwaze actie. Je vertelt de kijker immers dat de kans aanwezig is dat het veel tijd kost om het product te bestellen, doordat kijkers herhaaldelijk zouden moeten proberen te bellen naar het gratis nummer voordat ze een verkoopmedewerker aan de telefoon zouden krijgen.

Maar waarom werkt het dan toch zo geniaal?

Dit is psychologische beïnvloeding!

Wat zie jij voor je bij de zin “Onze telefonistes zitten voor u klaar”? Ik zie een stel ongeïnteresseerde, uit de neus etende verveelde medewerkers voor me. En probeer nu een beeld te schetsen bij “Als onze telefonistes in gesprek zijn, probeert u het later nog eens”. In plaats van lusteloze telefonistes zonder werk, zie je nu waarschijnlijk hardwerkende telefonistes zonder een moment van rust.

Door de call-to-action te veranderen werd het beeld van de kijkers thuis gemanipuleerd van hoeveel mensen het product kopen. Immers, als de telefonistes allemaal in gesprek zijn, wordt er veel gebeld door andere mensen zoals jij en ik die ook naar de Tel Sell reclame kijken. Dit beeld duidt op veel vraag en veel verkoop. Dus?

Twijfelen mensen wat ze moeten doen? Dan kijken ze naar anderen.

Dit wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd. Ze laten hun beslissing onder andere afhangen van wat andere gelijke mensen om hun heen beslissen. In de Tel Sell reclame werd door de nieuwe pay-off het idee opgewekt dat het product heel populair is. Zelfs zo populair dat alle verkoopmedewerkers aan de telefoon bezet zouden zijn. Op basis hiervan besloten andere kijkers –onbewust- dat het daarom een ook voor hen een goede aankoop zou zijn. De verkoopcijfers stegen hiervoor zo gigantisch dat een bijna twintig jaar oud verkooprecord uit de boeken werd weggevaagd.

Maar er is meer! Als u nu deze website toevoegt aan uw favorieten krijgt u binnenkort gratis tips over hoe u meer veel meer kunt verdienen met een klein productaanbod dan met een groot productaanbod! It’s amazing!

» Lees nu ook deel 2 van “Tel Sell: irritant maar ontzettend leerzaam!”

Tags:


Comments are closed.