Investeer juist NU in marketing

31 maart 2010 | In Marketingpsychologie | door

De afgelopen maanden is het druk op kantoor. Veel bedrijven gaan door de crisis op zoek naar een manier om kosten efficiënt nieuwe klanten te werven. Maar waarom zouden bedrijven in een economische mindere tijd meer gaan uitgeven aan hun marketing? Is dat wel zo slim? Ik leg uit waarom je JUIST nu meer budget moet vrij maken voor marketing.

Tot voorkort zeiden veel mkb-ers nog dat ze geen marketing nodig hadden. De klanten kwamen vanzelf wel aanlopen. In economisch mindere tijden stopt een dergelijke zorgeloze klanten toestroom. Er is minder vraag, maar er blijven even veel aanbieders. Als je dan als bedrijf niet failliet wilt gaan is er maar één oplossing: onderscheid je van je concurrenten. Geef de klant een reden om voor jouw bedrijf te kiezen. Eigenlijk is het in alle omstandigheden van belang voor een bedrijf om zich te onderscheiden. Echter is het nu van levensbelang! Met behulp van internet marketing kun je je goed onderscheiden van andere partijen.

Steeds meer mensen gebruiken internet als primaire informatiebron als ze op zoek zijn naar een product of service. Het geluk voor bedrijven is dat het internet nog steeds nieuw en deels ontgonnen is. Hierdoor zijn de kaarten nog niet verdeeld. Er is geen monopolie zoals in de papieren telefoonboeken en de televisie reclame mogelijkheden. Op internet kan je met een kleine investering grote resultaten boeken.

Dat klinkt goed. Maar er is nog 1 addertje onder het gras: Je moet het wel slim aanpakken! Zomaar een website maken en Google Adwords advertenties inkopen kan een catastrofaal effect hebben. Er zijn legio bedrijven die ‘leeg lopen’ op de kosten per klik van Adwords.

De doordachte aanpak
De kosten voor een bezoeker op je website moeten wel opwegen tegen de baten van een dergelijke bezoeker. Om daarvoor te zorgen moet zowel een filtering gemaakt worden op de meest interessante zoekwoorden en natuurlijk een optimaal ingerichte website ontwikkeld worden. De website heeft immers 1 hoofdtaak: potentiële klant overtuigen! Daarom adviseer ik bedrijven vooral nu kritisch te zijn bij hun keuze voor een webdesign en internet marketing bureau en niet ‘zomaar’  wat te doen.

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *