IKEA behaalt meer omzet door groter dienblad in restaurant

29 november 2009 | In In de praktijk | Geen reacties

IKEA heeft er nooit een geheim van gemaakt: in het restaurant wordt de hoogste omzet gemaakt. De Zweedse balletjes zijn populair bij alle bezoekers en dat is terug te zien in de omzet cijfers. Nu gooit IKEA een nieuwe truc in de strijd: enorme dienbladen.

Toen ik gisteren mijn Zweedse balletjes ging scoren in het Zweedse restaurant viel me iets op. De oude dienbladen waren vervangen door nieuwe dienbladen. Ik zette een portie grote Zweedse balletjes op mijn dienblad samen met chocolademousse, extra satésaus en frisdrank. Ik was inderdaad hongerig… Maar mijn dienblad zag er nog half leeg uit. Ik ging me al afvragen of ik nog een soepje of salade erbij zou nemen. Tot ik nog een keer keek naar wat ik al had. Zeker genoeg!

Goede mindfu*ck zo’n groot dienblad. Hierdoor dacht ik eventjes niet genoeg eten te hebben. Maar schijn bedriegt. Je ogen zijn groter dan je mond is hier wel toepasselijk. Op het nieuwe dienblad kun je zoveel eten meenemen dat je makkelijk in de verleiding komt nog wat anders lekkers mee te nemen (koffie met gebak?). Ik denk dat dit dienblad-trucje IKEA nog meer omzet gaat oplevering. Slim bedacht!


Het bewijsmateriaal: 2 grote maaltijden passen met gemak op 1 dienblad.

ikea-dienblad

Tags:


Comments are closed.