Definitieve ontwerpen huisstijl Universiteit Twente

8 september 2009 | In Marketingpsychologie | door

Het nieuwe collegejaar is begonnen. De nieuwe huisstijl is in gebruik genomen door de Universiteit Twente. Stapje voor stapje worden steeds meer nieuwe ontwerpen ingevoerd. Bekijk hier de nieuwste ontwerpen van de huisstijl van de UT die definitief zijn.

“Logo”
Let op de punt!
logo-universiteit-twente-de1

Ontwerpen voor faculteiten
De ontwerpen zien er strak uit. Ik mis echter wel de link tussen de gekozen vormen en de faculteit. Als ik alleen de vormen zou zien, zou ik niet de juiste faculteit er bij kunnen aanwijzen.
faculteiten-huisstijl-ut

 

faculteiten-huisstijl-ut-2


Ontwerpen instituten
Afgelopen maand heeft de UT samen met de instituten bepaald welke kleur en welke ‘universele vorm’ gebruikt zou worden bij elk instituut. De definitieve kleuren zijn een stuk beter gekozen dan de felle kleuren die werden gebruikt in de concept ontwerpen. Echter zie ik nog steeds geen duidelijke link tussen de vorm en het instituut. Als je ‘zoekt’ zul je vast een link vinden, maar dat is niet het idee. Een vorm wordt toegevoegd om de huisstijl te ondersteunen en te versterken. Op een manier die direct duidelijk is, zonder dat een zoektocht noodzakelijk is.
ctit-def-huisstijl
igs-def-huisstijl
impact-def-huisstijl
mesa-def-huisstijl
mira-def-huisstijl

ibr-def-huisstijl-ut

Visitekaartjes

De definitieve ontwerpen voor de visitekaartjes.
visitekaartjes universiteit twente

Bron ontwerpen: http://www.utwente.nl
Ontwerpen zijn gemaakt door Studio Dumbar

Wat vind jij van de definitieve ontwerpen van de UT huisstijl?

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


10 reacties op “Definitieve ontwerpen huisstijl Universiteit Twente

  1. Ik vindt het huisstijl wel mooi, maar ik vraag mij af of het voor deze universiteit echt geschikt is!?! Lijkt nu een beetje op een Kunstacademie. Ik vindt ook dat het een stijl is, die men alleen maar tijdelijk kan gebruiken omdat het in misschien 10 jaar niet meer zo mooi gevonden wordt. Misschien is het ook een poging voor het Guinness book of world records voor de duurste punt. Er ontbreekt een beeldmerk of een ‘echt’ logo dat iedereen heel snel herkent.

  2. De punt in het logo zie ik in weinig andere grafische ontwerpen terug. Op het ontwerp van IMPACT na lijkt het wel of het logo (en vooral de punt) compleet los staan van de andere ontwerpen.

  3. universiteit twente. daar heb je wel een studie voor nodig om dat te bedenken zeg. jeminee

  4. Zowel de opdrachtgever als de ontwikkelaar moet zich de ogen uit de kop schamen! Decadent en onverantwoord. Als er zo wordt omgesprongen met het “geldpotje” dan vraag ik mij werkelijk af of we ooit vooruitkomen in deze samenleving. Dit kun je toch niet verkopen naar de studenten die nota bene met studieschulden blijven zitten!

  5. Werkelijk drie keer niks! Studio Dumbar staat hoog aangeschreven in het vormgeverswereldje maar dit zou ze wel eens terug kunnen werpen in status. Geen beeldmerk, een allegaartje aan vormen, simpeler kan welhaast niet. Werkelijk niet te geloven gewoon…

  6. Het klopt dat de UT er een Red Dot award voor ‘corporate design’ heeft gewonnen. Aan de ene kant snap ik het, aan de andere kant vind ik het onbegrijpelijk. Aandacht trekken doe je zeker met deze huisstijl (vandaar ook de award). Echter is het ook algemeen bekend dat de Red Dot Award niet gaat over effectiviteit en doelgerichtheid van een huisstijl. En dat is precies het punt waar de huisstijl van de UT faalt (in mijn ogen), zoals ik ook al aangaf in de verschillende artikelen over de huisstijl van de UT.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *