Uitgaven online marketing hoger door crisis

28 april 2009 | In Marketingpsychologie | door

Goed nieuws voor mijn bedrijf. Door de crisis zijn er positieve ontwikkelingen in de branche van de internet marketing. Aan offline marketing wordt minder geld uitgegeven, maar aan online marketing juist meer. Eigenlijk is dat een heel logisch gevolg van de crisis.

Internet marketingDoor de economische terugval zijn bedrijven geneigd minder geld uit te geven aan reclame filmpjes en advertenties in kranten en bladen. Dit kost bakken met geld. Wat het concreet oplevert blijft onduidelijk.

Gelukkig hebben de bedrijven wel door dat marketing er juist voor kan zorgen dat ze de crisis overleven. Je moet immers wel de aandacht op je bedrijf blijven vestigen, anders lopen de klanten naar de concurrent. Door meer geld uit te geven aan internet marketing kunnen bedrijven aan marketing blijven doen én besparen op het marketing budget. Een marketing euro op internet is immers meer waard dan offline.

Waarom de overstap naar internet marketing?
1. De effecten van internet marketing zijn goed te meten. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om deze vorm van marketing in te zetten. Je kunt precies in de statistieken zien hoe goed de internet marketing campagne het doet. Als een onderdeel van je campagne niet effectief is kun je hem aanpassen of zelfs stoppen. Je weet dus precies waar je voor betaalt.

2. Internet marketing is doelgerichte marketing. Je kunt doelgericht adverteren op websites waarop je doelgroep vaak te vinden is. Hierdoor bereik je veel potentiële klanten. Met een reclame filmpje op tv schiet je eigenlijk met een kanon op een mug. Je weet nooit zeker wanneer en of je potentiële doelgroep zit te kijken. Internet marketing kun je veel gerichter je doelgroep aanspreken.

3. Internet marketing kun je personaliseren. Met een beetje technisch inzicht kun je de marketing precies afstemmen op de ontvanger. Zo kun je bijvoorbeeld in een nieuwsbrief automatisch de naam van de ontvanger plaatsen in de aanhef. Uit onderzoek is gebleken dat gepersonaliseerde marketing effectiever is dan niet gepersonaliseerde marketing. Internet is bij uitstek een medium voor gepersonaliseerde marketing.

4. Er is sprake van een toename in het gebruik van internet. Ook onder de oudere doelgroep steeg de internetpenetratie met 7% ten opzichte van vorig jaar. Tevens is deze doelgroep steeds langer op internet. De gemiddelde surftijd per week is met 22% gestegen.

5. Nederland houdt van online shoppen. Bijna 7,5 miljoen Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar winkelde in 2008 via internet. In de periode van 2004 tot 2008 is dit met 20% toegenomen.

Kortom, reden genoeg voor bedrijven om over te stappen op intensieve internet marketing. Ik kan ze niet ongelijk geven. Voor de kosten van 1 pagina grote advertentie in een landelijk dagblad kun je ook 1 jaar lang zoekmachine optimalisatie toepassen. Het lijkt me duidelijk 1 jaar lang zoekmachine optimalisatie veel meer effect heeft dan 1 advertentie!

Proost! Op het succes van mijn internet marketing bedrijf! ;-)

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *