Goede frequentie nieuwsbrief
Een nieuwsbrief per email is tegenwoordig een zeer krachtig online marketingmiddel. Hierbij is het belangrijk om in te spelen op de interesse van lezers. Ook is een consistentie uitstraling van de nieuwsbrief van belang. Maar hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen?
Er is geen eenduidig antwoord op de vraag hoe frequent een nieuwsbrief verstuurd moet worden om effectief te zijn. Normaal gesproken ligt de frequentie tussen 1 à 4 weken. De exacte frequentie hangt af van de nieuwswaarde. Oftewel: hoe vaak heb je iets te melden wat interessant is voor de lezers? Voor sommige bedrijven is dit eens per week omdat ze bijvoorbeeld elke week nieuwe acties hebben. Andere bedrijven hebben niet wekelijks ‘nieuws’, waardoor een lagere frequentie aan te raden is (bijvoorbeeld eens per maand).
Aan de hand van de nieuwswaarde moet je een frequentie vaststellen. Hou hierbij in gedachten dat niks vervelender is dan nieuwsbrieven ontvangen waar weinig relevant nieuws in staat! Die verdwijnen zo de prullenbak in. Je kunt dus beter beginnen met een lagere frequentie dan met een te hoge.
Nieuwsbrieven zijn effectief wanneer ze regelmatig worden verstuurd. Hierbij geldt de kracht van de herhaling. Af en toe een nieuwsbrief sturen zal dus niet snel werken. Het gaat om consistentie. Een nieuwsbrief die op gezette tijden wordt verstuurd zal wel werken, mits nieuwswaardig en goed afgestemd op de doelgroep.