Betere werving via de mail

1 augustus 2008 | In Marketingpsychologie | door

Wil je meedoen aan mijn online onderzoek? Dit is een vraag die ik bijna dagelijks in mijn mail krijg van studenten. Uiteraard is het onderzoek volgens de student bijzonder interessant en kost het haast geen tijd om mee te doen. Mijn ogen schieten direct over het scherm op zoek naar de delete knop. Het lijkt dus niet effectief om mensen te werven via de mail. Gelukkig bestaat er een makkelijk trucje om tóch meer mensen mee te laten doen aan een online onderzoek…

Email wervingWat blijkt namelijk? Wanneer de afzender een foto van zichzelf toevoegt aan de mail stemmen veel meer mensen in om mee te doen met het onderzoek! Let op, dit moet wel een representatieve foto zijn die de doelgroep aanspreekt. De mensen die de mail ontvangen moeten zich kunnen identificeren met de persoon op de foto. Het positieve effect van de foto wordt veroorzaakt doordat er een ‘sociaal gevoel’ wordt gecreëerd. Hierdoor is de mail veel persoonlijker. Je ziet wie jou om een gunst vraagt. Hierdoor zullen meer mensen mee doen aan het onderzoek dan wanneer je een mail stuurt met alleen maar tekst. Ik ben benieuwd wanneer ik het eerste mailtje ontvang met een foto er in…!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *